zondag 18 november 2012

Wijzigen hypotheek en shoppen zorgverzekering...

Wij zijn momenteel druk bezig te kijken of we de vorm van de hypotheek kunnen veranderen in een bankspaar-hypotheek. Zodoende kunnen we door de extra stortingen (met spaargeld) in het spaar-depot flink besparen en kwam voor ons, vergeleken met 'gewoon' aflossen een stuk gunstiger uit. Dit kan volgens de informatie die ik gekregen heb, nog tot eind december 2012. Ik hoop dat dit te regelen is door het omzetten van de vorm in plaats van het geheel opnieuw afsluiten van de hypotheek (wat dus weer veel geld gaat kosten). Ik ben benieuwd of we deze week meer duidelijkheid gaan krijgen.

Verder ben ik enorm druk bezig met het uitzoeken of onze zorgverzekering die we nu collectief hebben lopen bij Aevitae nog goedkoper kan. Sinds dit weekend moesten de premies over 2013 binnen zijn bij zorgkiezer, las ik. We zijn nu vooral met behulp van zorgkiezer.nl aan het kijken naar een goede en goedkope zorgverzekering waar wel de orthodontist voor de kinderen goed vergoed wordt en de brillen en lenzen voor mijn man en kinderen. Verder vinden wij het prettig dat de tandarts 100% vergoed wordt tot minimaal 500 euro, want dat zijn toch kosten die we ook echt maken. Daarbij zoek ik een verzekering waarbij voor ons onnodige dingen, juist niet in het pakket zitten, dat maakt de premie goedkoper.

Ook kan mijn man (die echt nooit naar een dokter gaat en altijd wacht en nog eens wacht tot het over gaat...) een hoger eigen risico nemen want ik zag dat je dan al direct 240 euro bespaard op jaarbasis, terwijl je maximale extra kosten (als toch flink vaak ziek wordt) tot 500 euro kan oplopen. Maar als hij nu elk jaar 0 euro eigen risico verbruikt kunnen we dat risico wel dragen. Mijn speurtocht naar de beste verzekering voor onze situatie is nog niet afgelopen...vanwege de collectiviteitskorting die we momenteel alleen bij Aevitae krijgen is de keuze wel wat lastiger geworden. Wel is handig dat de kinderen automatisch bij de meest uitgebreide verzekerde zijn mee verzekerd. Dat schept weer mogelijkheden om bij een van ons het pakket wat te downgraden...

Zijn jullie ook allemaal zo druk met zorgverzekeringen, hypotheek (vanwege de nieuwe regels die in 2013 gaan gelden) en energiemaatschappij? Zijn jullie er al uit? Je moet er trouwens wel veel tijd in stoppen wil je niet veel te veel (onnodig) betalen....wat een klus, maar wel lekker als we weer wat kunnen besparen!

17 opmerkingen:

  1. Die bankspaarhypotheek wil ik ook nog steeds naar kijken, ik ga er dinsdag direct achteraan. Mocht het mogelijk zijn om de hypotheekvorm over te zetten (zonder al te veel extra kosten), dan zou dit ook heel interessant voor ons kunnen zijn!

    Zorgverzekering ook naar gekeken. Manlief afgelopen jaar al max. eigen risico, komend jaar doen we dat voor beide zorgverzekeringen en mijn aanvullende tandartsverzekering gaat eruit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi, ik lees net dat sommige banken dit omzetten (bij Ing kost het 225 euro) nog doen tot 1 december, ik moet dus ook echt opschieten. Hier las ik dat: http://www.telegraaf.nl/overgeld/experts/harriejanvannunen/21088425/__Banksparen_nog_mogelijk___.html

    Succes! (ik ben nog steeds aan het puzzelen met die ziektekostenverzekering....morgen verder, ben nu moe :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben een bankspaarhypotheek en gaan er deze maand weer een flinke inleg in doen. Daarmee laten we het aantal jaar verlagen naar 26 jaar in totaal. Wij willen in 20 jaar aflossen ipv 30. Ook nog een deel hypotheekvrij en dat zijn we ook aan het aflossen. Hopelijk staat dat deel eind 2013 op 0! De zorgverzekering vind ik een stuk lastiger...ben er nog niet uit. Wel ga ik vandaag bellen naar GreenChoice want er is een aanbieding voor 1 jaar vast wat goedkoper is dan wat we nu betalen. Anders stappen we over. Volgens Erica Verdegaal loont het om ieder jaar weer over te stappen van gas/stroomleverancier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb net de ING gesproken en nog los van het feit dat ze niet meer willen omzetten omdat ze 6 weken administratietijd aanhouden en we dus te laat zijn, lieten ze me weten dat je bij hun maar 1 x een extra storting mag doen (bandbreedte 1:7) en dat het niet in geen enkel geval mogelijk is meer stortingen te doen. Je kunt bij hun namelijk de looptijd niet verkorten of het maandbedrag naar beneden bijstellen en dus zou het spaarpotje boven je hypotheekdeel uitkomen (spaarpotje mag ook niet hoger zijn dan het bankspaar-hypotheekdeel ook als je daarnaast nog een groot stuk aflossingsvrij hebt)....is dit allemaal dan alleen bij de ING of bij alle banken?...grrrr :(

      Verwijderen
  4. Mijn man heeft ook een collectieve ziektekostenverzekering, maar nu is hij toch 10 euro per maand duurder uit, ook met korting. Scheelt toch lekker 120 euro per jaar.
    De hypotheek loopt, doen wij niets aan en de energiemaatschappij zitten wij nog even aan vast.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. lastig is dat met het uitzoeken van de zorgverzekering. Ik ben zelf net begonnen met bloggen www.langzaamrijkworden.com en heb er een stukje over geschreven en wellicht heb je er iets aan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi, dank je wel. Ik heb net met de ING gesproken. Ik mag niet meer omzetten naar een bankspaar, want daarvoor ben ik te laat (ze hebben 6 weken administratietijd nodig en dus kon dat tot 17 november. Toen ik ze op 15 november sprak, hadden ze geen tijd dus werd er een belafspraak gemaakt voor vandaag waarbij niet werd bij gezegd dat het dan te laat zou zijn. Nu wordt ik vandaag teruggebeld, 'sorry het is te laat'....trouwens bovendien zijn die mevrouw Meyer van de ING dat je bij de bankspaar van de ING maar 1 x een storting mag doen in je spaardepot omdat het bij hun niet is toegestaan je maandbedrag te verlagen of de looptijd te verkorten. (je mag dus 1 x een storting doen met een bandbreedte van 1:7)...bovendien mag je ook niet boven je spaardeel uitkomen met je spaarpotje dus mag je ook niet met dat meerdere een aflossingsvrije ermee aflossen....is dat overal zo? Raar zeg! Ik dacht dat zolang je aan de fiscale regels hield (1:10 regel en onder de belastbare voet van 308.000 bleef, je wel kon bijstorten) ?

      Verwijderen
  6. Wij laten alles op dit moment bij het oude, ook omdat het zo lastig vergelijken is soms.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij zijn een middag gaan zitten voor de zorgverzekering en hebben voor de tandarts een goedkoper pakket gekozen. Wel heb ik voor de tandarts 1000 euro apart gezet en wordt er op die rekening ook maandelijks wat gespaard. Tandartskosten kunnen immers hoog oplopen...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik ben overgestapt naar zekur
    met de code krijg je direct 12,50 terug.
    Z50a4ee8K169431R

    We hebben nu 2 x de goedkoopste basisverzekering a 92,25 (met de korting 91,25 !

    en sparen voor de tandarts + lenzen en dat kan elk jaar nog uit.

    Je mag bij banksparen elk jaar bij storten, het maandbedrag word gewoon lager. (we zitten bij de abn)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij hebben een spaar hypotheek bij de Rabobank. En wilden een extra storting doen, omdat dit voor ons voordeliger is dan aflossen. Tot onze verbazing kregen we vrijdag te horen dat dit de laatste keer is dat dit kan. Daar baalden we goed van!De eerste dagen kon ik ook niets vinden op internet over deze komende verandering. En wat lees ik hier!Het stuk uit de telegraaf.
    Bedankt, Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Martine,

    Ik hoorde vandaag ook van iemand met een Opbouwhypotheek bij de Rabobank die ook graag een extra inleg wilde doen dat dit de laatste keer was dat ze dit mocht doen! Heel raar want wij gaan namelijk nu nog snel, snel oversluiten naar bankspaar van de Aegon. Hierbij ons ons bevestigd dat we (binnen de standaard fiscale regels uiteraard) gewoon in 2013 en 2014 t/m einde looptijd gewoon extra stortingen mogen doen (mits we niet boven het doelbedrag van de hypotheek uit komen uiteraard, maar dit is niet veranderd). Ik zal dus zorgen dat bij passeren van deze nieuwe hypotheek dit nog eens zeer duidelijk zwart op wit staat dat dit vanaf 2013 ook echt mag en dat niet al lopende de regels gewijzigd worden. Ik schrik ervan dat de Rabo dit ook zegt, terwijl de productvoorwaarden van een Rabo Opbouwhypotheek echt voorschrijven dat dit wel mag! Hier staan de productvoorwaarden: http://www.independer.nl/hypotheek/10624/productdetails.aspx

    Dit stukje is hierbij van belang:

    Voorwaarden Spaarhypotheek Opbouwhypotheek:

    Stoppen met premie betalen (premievrij maken): ja
    Hoge en lage stortingen op spaarrekening: ja
    Bijstorten in spaardepot: ja
    Waarschuwing bij te hoge of te lage storting i.v.m. fiscale gevolgen: ja
    Verzekering voortzetten bij andere bank zonder fiscale gevolgen: ja

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Martine, ik heb nog een vraagje. Is het in jullie situatie dat het extra storten in jullie bankspaarhypotheek niet mogelijk blijkt vanaf 2013 niet gelegen in het feit dat het spaarsaldo van je bankspaarrekening niet boven het doelbedrag mag uitkomen? Want vanaf 1 januari heb ik begrepen dat je niet meer boven je doelbedrag mag uitkomen...zou dat kunnen?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Simoon, Ons huidig doelbedrag is kleiner dat de Hypotheekschuld. Ons doel was nu om met extra inleg(binnen de bandbreedte 1:10), elk jaar tot tot een hoger doelbedrag te komen. Immers met extra inleg profiteer je nog max van de Hypotheekrente aftrek. Volgens ons komt deze aanpassing van de regels uit de kabinetsplannen. Dit om de mensen te stimuleren af te lossen, voordeel voor hun (kabinet) is dat de Hypotheekrente aftrek minder wordt. Dus meer geld over in de staatskas.
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Weer navraag gedaan bij onze hypotheekadviseur. Blijkt dat dit toch geen fiscale regel is geworden (gelukkig, want anders heeft een nieuwe bankspaar hypotheek voor ons heel weinig nut, juist omdat we willen gaan sparen! Het schijnt echt zo te zijn dat je niet doelbedrag mag verhogen maar wel je inleg tijdelijk verhogen en daardoor je inleg in andere jaren verlagen. Zolang je maar niet je doelbedrag verhoogd. (hypotheekbedrag en doelbedrag zijn uiteraard twee dingen). Dus klopt dat je niet meer het doelbedrag mag verhogen en dus hoger mag uitkomen om ook het stuk aflossingsvrij hiermee kan aflossen. Maar een jaar extra premie inlossen en een jaar later de premie verlagen mag wel. (dat is wat we willen)...maar ja, banken maken soms ineens hun eigen regels! (zoals de Rabo kennelijk...)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Simoon,
    Eindelijk vanmorgen van uit de Vereniging eigen Huis, ook een bericht over de veranderingen van de spaarhypotheek!
    http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/11_november/26/binnenland/veh-omzetten-naar-spaarhypotheek-snel-mogelijk.xml
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Tja, ben nu in een vergevorderd stadion mijn hele hypotheek nog over te sluiten, precies om die reden. Bij de Ing wilde ze geen omzetting meer doen. Daardoor ben ik nu wel bijna 4.000 euro extra kwijt (omzetten bij bestaande hypotheek ING kost normaal gesproken 225)

    BeantwoordenVerwijderen