woensdag 17 oktober 2012

Openheid van zaken (1)

Het voelt een beetje raar, een beetje naakt om je financiën te delen. Voordat ik deze blog startte heb ik ook al weken een aantal blogs gevolgd en degene die er heel open waren over hun begroting, heb ik het meest gehad. Daardoor kon ik goed vergelijken en het werkte ook confronterend. Ik had me dus voorgenomen om ook 'met mn billen bloot' te gaan.

De vaste lasten zijn nu al aardig aangepast, met twee auto's (die we ook voor alles gebruikten) en een caravan waren de kosten aanzienlijk meer. Bovendien heb ik alle abonnementen en loterijen de deur uit gedaan, dat waren er ook al flink wat.

Het 'leefgeld' van 1200 euro (voor alle boodschappen, benzine, onderhoud huis en tuin, kleding, drogist etc.) is voor ons echt een doel op zich, maar dat zal niet elke maand even goed lukken vrees ik nu al. Ik hou al een tijdje al onze financiën nauwgezet bij in Simpelhuishoudboekje en merkte dat het voor onze consuminder plannen al erg lastig was om met 1700 euro uit te komen als 'leefgeld. Benzinekosten waren al 200 euro per maand, dan nog 140 euro voor de hulp in de huishouding en 200 euro studiekosten NTI hadden er ook wel iets mee te maken :) Nu mijn man op de elektrische fiets gaat en ik zoveel mogelijk op de fiets (behalve de wekelijkse boodschappen dan) en de hulp en de studie de deur uit is gegaan, ik een weekmenu maak en we altijd koken in plaats van 'halen', heb ik het budget op 1200 euro per maand 'durven zetten. Deze maand hebben we het zowaar (bijna) gehaald! Als ik niet iets teveel aan kleding had uitgegeven, had het zeker gelukt. Gelukkig is de maand bijna om (21e is bij ons het begin van de nieuwe maand) en dan kan ik nog iets beter mijn best gaan doen om binnen dit budget te blijven!

ps. Het Simpelhuishoudboekje (www.simpelhuishoudboekje.nl) is een gratis te downloaden excel spreadsheet programma waar ook nog heel goede instructies voor het gebruik bij zitten. Ik gebruik dit bij voorkeur bij al mijn ' klanten' (als zijn gewend zijn aan het gebruik van een computer) en tot nu toe waren de reacties erg positief! O ja, en uiteraard niet onbelangrijk: het is gratis te downloaden en te gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten