vrijdag 19 oktober 2012

Huis energiezuinig maken...

In navolging van de tip die ik las op het blog van  'Ecolicious, baby' over het gordijn bij de voordeur, wil ik ook ons huis van wat minder tocht comfort en minder stookkosten voorzien door ook gordijnen aan de voordeur, zijdeur en achterpui te gaan hangen.

Nu hebben we op de meeste ramen schutters  maar voor de bewegende delen wat dat niet handig. Nu ben ik dus op zoek naar een goedkoop gordijn (het deel is 2,5 meter dus alle kant en klare van Ikea vallen al af) wat toch zo degelijk is dat ook een aantal jaren goed meegaat....maar liefst zo goedkoop mogelijk uiteraard. Denk dat het een kamerhoog gordijntje van de Kwantum gaat worden. Ook de zijdeur en de voordeur ga ik hiervan voorzien, er blijft, ondanks dat hij bijna niet meer dicht kan van de tochtstrips, zoveel kou afkomen (in de winter, nu natuurlijk niet :)



Dan nog een ander ding waarover ik twijfel, de kleur. Moeten we de kleur van de schutters (roomwit) proberen te benaderen of de kleur van de muur (n soort licht antraciet) ? Volgens mij zal het met antraciet gordijnen lijken alsof je 'meer muur' en minder raam hebt, maar bij crème worden ze erg snel vies....en of dat het mooist is....ik vind het moeilijk... Op deze foto is misschien iets beter de kleur te zien:







Wie heeft hier misschien ideeën over???? Of tips w.b.t goede maar goedkope gordijnen (het liefst zou ik velours nemen, lekker dik, maar die zijn, zover ik het nu zie, erg duur)

6 opmerkingen:

  1. Ik heb vorig jaar voor de voordeur ook een velours gordijn bij de Kwantum gehaald. Een klembare gordijnroede van de Gamma erbij en klaar was ik! Het helpt bij ons echt goed.
    Ik denk dat het bij jullie ook erg donker wordt als je voor grijze gordijnen kiest maar smaak ik natuurlijk voor iedereen anders. In de woonkamer en keuken hebben we overigens creme-kleurige velours gordijnen (ooit op maat laten maken bij de Hema: duur!) en ik vind het meevallen hoe snel die vuil worden. Er wordt bij ons niet gerookt maar de kat strijkt er wel regelmatig langs waardoor de zijkanten op den duur grijs worden. Ik heb ze vorige winter voor het eerst sinds drie jaar laten stomen.
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "smaak ik" moet zijn "smaak is". Typefoutje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Jolanda, waren die velours gordijnen die je vorig jaar bij de Kwantum kocht, kant en klaar velours gordijnen? Daar ben ik nou ook naar op zoek, ik dacht dan stik er er wel twee aan elkaar :). Inderdaad zal het wel wat donkerder worden. Gelukkig hangt die hele bubs gordijnen dan op het rechterzijraampje naast de dubbelen deuren (als ze geopend zijn). Ik ben toch bang met drie kinderen, twee honden en een kat, dat ze erg snel vies worden anders...:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die van de Kwantum was inderdaad een kant-en-klaar gordijn, met van die ringen er aan de bovenkant in. Ja, met nog twee honden erbij is het risico van vies worden wel wat groter inderdaad ;-)

      Verwijderen
  4. Hallo Jolanda, ik denk dat ik toch inderdaad ga zoeken naar velours in crème wit, denk dat dat mooier is want ik zie dat de kleur van mijn muur moeilijk wordt en dan is het 'net niet' de kleur(kan je volgens mij beter helemaal een contrast kleur zoeken) . Ik zit nu te speuren op marktplaats of daar toevallig wat bij zit wat ik kan gebruiken :), crème witte velours...:)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou ook voor een lichte kleur gaan. Overdag dan aan de kant schuiven zodat ze 'beschermd' zijn tegen kinderhanden en hondenvoetjes.

    BeantwoordenVerwijderen