zondag 28 oktober 2012

Vakantie is om...

Vakantie is om, het normale leven gaat morgen weer beginnen. Kinderen gaan weer naar school, man aan het werk en ik naar een klant met een financiële hulpvraag. Wat betreft consuminderen, ging het wat minder goed. De kinderen zijn naar de film gegaan, vandaag is het hele gezin, helaas zonder mij vanwege een oorontsteking, naar de Efteling geweest (wel met AH kaartjes). Ook bleef de vriend van mijn oudste dochter logeren en dan zijn de kosten ook wat hoger. Zo hebben ze vrijdag gekookt, wel grappig. Wat hadden ze gekocht voor een enkele maaltijd? (wel voor twee volwassenen, drie tieners en twee kleintjes) : Vier pakken grote tortilla's (a tien stuks), anderhalve kilo gehakt, drie pakjes gesneden ijsbergsla, drie pakken kipreepjes, een zakje walnoten, een pot salsa saus, twee kuipjes Philidelphia kruidenkaas, een zakje Mexicaanse kruidenmix, 6 tomaten en een blik mais. Het werd een maaltijd van ruim veertig euro :). Ik kreeg een rolberoerte maar was wel blij met het kook initiatief, dus we reageerde enthousiast (maar gaf haar toch een tip mee voor het geval ze op zichzelf woont hoe ze deze maaltijd wat goedkoper kan maken :) ) ...ook konden ze het allemaal niet meenemen, dus of ze eventjes de auto mochten meenemen...Tja, zo kan dat gaan in de vakantie. Ook verwacht ik dat de stroom rekening flink hoger zal uitvallen, de computers stonden deze week roodgloeiend...

Mijn man heeft een poging gedaan te bezuinigen op electra, maar helaas nog even zonder positief resultaat. Wij hebben een mechanische ventilatie die veel stroom kost (minimaal 45 W per uur op ventilatiestand '1', stand '0' zit er helaas niet op). Helemaal uitzetten heeft gevolgen voor vooral de badkamer, het vocht kan niet goed weg en het risico van schimmels neemt dan toe. Omdat het een Perilex stekker betreft kun je er niet zomaar een 240 V tijdschakelaar tussen zetten. Het plan was dus de drie-standen-schakelaar (die hoort bij de mechanische ventilator) zo aan te leggen zodat het in plaats van stand 1,2,3 nu stand 0,1,2 zou worden. Ik had er zelfs een schema van gevonden. Maar helaas is het niet gelukt en gaat mijn man een poging doen er een 'aan/uit' schakelaar tussen te zetten..

Verder heeft hij nog een brievenbus-borstel gekocht, maar ook dat heeft nog niet het gewenste effect, want door de borstel gaat juist de klep aan de voorkant van de voordeur niet meer vanzelf dicht, waardoor er een averechts effect is bereikt :), hopelijk lukt het morgen wel om dit goed te krijgen.

Verder ben ik al een tijdje aan het piekeren over de tocht die door het kattenluikje direct rond onze oren waait zelfs als we op de bank zitten. Onze kat is heel erg oud en we hebben vorige winter al van alles geprobeerd. Toen het vorige winter vroor, hebben we het luikje afgeplakt en een kattenbak voor het luikje gezet in de hoop dat onze poes Lucky zou begrijpen wat van hem verwacht werd. Maar nee, als hij ook maar een klein obstakel op zijn weg naar de tuin tegenkomt, wraakt hij zich door direct in zijn mand of naast onze bank te urineren...Omdat de poes al stok en stok oud en doof is, dachten we eerlijk gezegd drie jaar geleden al dat hij zelfs onze vakantie van twee weken niet zo overleven. Maar we zijn nu toch alweer drie jaar verder en hij leeft nog steeds :) en we zitten (nog steeds) met het kattenluik probleem. Ik ben aan het piekeren over het aanbrengen van een houten luchtsluis systeem maar ben er nog niet uit, iemand (creatieve) suggesties?


4 opmerkingen:

  1. Hi, hi, een maaltijd van € 40,00... Da's veel. Hopelijk heb je nog voorraad voor de rest van de week. Moet er wel erg om lachen! Jong en onbezonnen, zullen we maar denken, enig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben ook een kattenluikje, maar dat zit ver weg in de berging. Helaas weet ik geen oplossing voor het tochtprobleem…

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kwam toevallig op je blog. Maar ik begrijp dat jullie kat buiten zijn behoefte doet. Mocht dit zo zijn dan kun je proberen om tuinaarde of ander natuurlijk matriaal in een open kattenbak te doen. Werkt dit dan kun je er een deksel op plaatsen.

    Mocht het zo zijn dat jullie kat graag zelf bepaalt wanneer hij buiten is, kun je hem aanleren dat jullie de deur open maken voor hem en zo bepalen wanneer hij naar buiten kan en dit steeds minder frequent maken. Zo kun je toch het kattenluikje afplakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hebben in de slaapkamerdeur naar het afgezette balkon een kattenluik waar een magneetstrip inzit. Het zorgt voor een harde tik als hij dichtklapt, maar het voordeel is dat er geen tocht naar binnenkomt. Deze strip zat al in het luikje, want we hebben daar speciaal opgelet. Ik weet niet of je in de toekomst nog een andere kat wil. Zo, ja dan kan ik je zo'n magneetkattenluik aanbevelen. Wat je ook kan doen is er een stuk stof (gordijntje) voor hangen, maar dat is alleen niet zo'n fraai gezicht.
    Succes! :)

    BeantwoordenVerwijderen