dinsdag 16 oktober 2012

Vervoersmiddel of status symbool?

Vorige week hebben we weer belangrijke stap (laatste fase :) ) gezet. Om onze financiën op orde te krijgen, we hebben namelijk een auto verkocht en een elektrische fiets gekocht die mijn man voor zijn woon-werk verkeer gebruikt. Donderdag hebben we de fiets opgehaald en vrijdag was zijn eerste ritje naar zijn werk (15 kilometer enkele reis). Ik vermoed dat de accu niet helemaal was opgeladen, want op de terugweg moest hij zelf trappen. Hij zag de lol van de e-bike niet erg in, vrees ik. Het psychisch traject wat hieraan vooraf ging, was niet gering. Enkele maanden praten en het boek van Gerhard Horman heeft daar zeker toe bijgedragen (super, hartelijk dank!). Maar het is gelukt, ik ben er in ieder geval erg blij mee en ik hoop mijn man bij nader inzien ook :) Ik hoop zeker als hij ziet wat dat we nu ook flink kunnen sparen. Een half jaar gelden hadden we nog een caravan een een Opel Zafira Turbo Diesel en een Peugeot 206 waar ik vaak mijn 'taxi ritjes' en boodschappen mee deed. De eerste fase was de caravan weg te doen, waarna we de Zafira diesel (die hem moest kunnen trekken) ook eigenlijk niet meer nodig hadden. Dus fase twee was het inruilen van de enorme diesel voor een klein Picanto-tje. Ik vond dat hij groot genoeg was, indien noodzakelijk, wel drie kinderen achterin konden). In de weken die volgden zijn we zo veel mogelijk gaan fietsen en hebben in fietspakken voor het hele gezin, geïnvesteerd :). Vorige week was het tijd voor fase 3, het verkopen van een van de twee auto's. Welke het zou worden maakte mij eigenlijk niet zo veel uit (na een nauwkeurige berekening rekening houdend met alle aspecten van de twee auto's). Goed dus dat we de Peugeot konden verkopen, en konden we doorstomen naar fase 4 :) : Geen auto meer naar het werk, maar een e-bike! Wat lachten de collega's van mijn man toen hij in een klein Picantotje aan kwam rijden, in plaats van de Zafira. Nu mijn man (die altijd een grondige hekel aan beweging had, dus helemaal aan fietsen) met de fiets op zijn werk is komen aanrijden en vandaag zelfs een bezoek moest brengen aan een andere vestiging (maar 5 kilometer verderop) ook op de fiets deed, kan ik de grappen al horen... Petje af dat mijn man het gewoon toch doet en daar niet veel om geeft, ondanks dat het misschien niet genoeg 'aanzien' heeft als manager...Gelukkig heeft hij veel gevoel voor humor en kan er de lol van inzien :). Na het afzweren van de gezamenlijke (vette hap-) kantine, nu de fiets. Super, goed voor de lijn ook nog. Ikzelf ben uiteraard solidair dus ik ben net met de fiets met jongste telg achterop, naar de paardrijles gefietst. (het waaide harder dan ik dacht :) Kortom, we zijn lekker bezig in huize 'Bespaar', drastische maatregelen zijn nodig om een goede start te kunnen maken met het sparen en uiteindelijk aflossen!

9 opmerkingen:

  1. Goed bezig hoor. Petje af voor je man dat hij de fiets pakt en lak heeft aan het commentaar. Getuigt van grote klasse. Het besparen gaat zeker lukken.

    Wij hebben een Fiat Panda. Groot genoeg voor z'n tweeën en is er alleen maar voor de (grote) boodschappen en ritjes naar de kinderen. Husband loopt naar zijn werk. Het is maar zeven minuten. Maar over twee maanden stopt hij met werken en dan gaan wij weer verplicht consuminderen. Terug naar de basis. Ik heb er zin in.

    Ik heb je in mijn lijst met blogs gezet, dan kan ik je makkelijker volgen.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, ik vind het ook dapper (vooral in de herfst). Helaas moet hij morgen bellen naar de fietsenwinkel want ook vandaag was hij na 30 kilometer op halve stand, al leeg. Dat lijkt ons toch vreemd voor een nieuwe fiets.

      Ik ben benieuwd wat jullie consuminder-plannen gaat inhouden?

      Verwijderen
    2. Husband gaat op 1 januari met pensioen. Wij leveren behoorlijk wat geld in. Hij heeft twee jaar geleden een dubbele hernia gehad en heeft lange tijd thuis gezeten. Dat beviel erg goed, alleen de de reden niet. Hij had het erg moeilijk met de terugkeer naar zijn werk.

      Veel spanningen en stress. Toen zijn wij gaan kijken of hij niet eerder kon stoppen met werken. Het zou financieel een behoorlijke aderlating zijn. Maar wij kunnen met weinig geld rondkomen. Alles uitgezocht en op een rijtje gezet. Vandaag de officiële ontslagbrief binnen gekregen.

      Wij laten de auto zoveel mogelijk staan en gaan fietsen. Wij stellen een weekmenu samen aan de hand van de aanbiedingen. Koken voor meerder dagen en doen het restant in de vriezer. Als je een keer geen zin hebt om te koken, kun je een maaltijd uit de vriezer halen.

      De cv is nog steeds niet aan geweest. Onze bovenverdieping is verbouwd en daar staat de computer. Wij hebben afgesproken dat wij niet en boven en beneden de cv aandoen. Het is of of. Ik let op het waterverbruik, droog mijn was op een droogrek en gebruik nog zelden de droger. Geen lampen aan als je niet in het vertrek bent en op het energieverbruik letten. Dat gaat goed, maar als je allebei thuis bent, gaat er wel iets veranderen. Wij nemen zakgeld, maar dat wordt in januari meer dan gehalveerd.

      De jaarkosten blijf ik wel sparen. Onze vaste lasten heb ik tot het minimum teruggedrongen.Alle abonnementen opgezegd. Op vakantie gaan wij niet(geen vakantievierders). Wij vinden het heerlijk om in onze tuin te zitten.

      Ik neem weer een maandbudget. Nu is het consuminderen nog vrijblijvend, straks een verplichting. Maar ik hou van uitdagingen en het gaat ons zeker lukken. Wij leveren veel geld in, maar krijgen er wat moois voor terug: vrije tijd die wij samen doorbrengen.

      Oeffff..... het is een heel verhaal geworden.

      Liefs Frederique

      Verwijderen
    3. Tjee Frederique, zo te lezen gaat het je zeker lukken! Wel heerlijk dat hij dan eerder met pensioen kan, dat is ook veel waard. Hier gaat het ongeveer zoals bij jou :). Geen droger/vaatwasser meer aan, nog geen verwarming aan gehad, en ik let op het eten. Maar ik moet eerlijk zeggen, dat bepaalde uitgaven die mij noodzakelijk lijken, maar soms misschien niet zijn, blijft verleidelijk. Mijzelf gun ik weinig, ik vind dat ik nooit veel kleren nodig heb, maar ik vind het veel moeilijker de kinderen iets niet te geven (wat ze op dat moment erg belangrijk of leuk vinden) Vooral pubers vinden uiterlijkheden erg belangrijk :). Dan ben ik nogal inconsequent, probeer dubbeltjes en kwartjes te besparen, maar dan zou ik zonder erg lang na te denken, een elektrische fiets voor hem kopen, omdat ik het zielig vind dat hij zo ver moet trappen naar school...lastig vind ik het...knap als mensen daar goed in zijn!

      Trouwens, hoe gaat het nu met zijn rug? Is hij geopereerd?

      Verwijderen
  2. Petje af hoor, 15 kilometer enkele reis is wel een end om te moeten fietsen.
    Suc6

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, ja dat is waar, (arme man :) maar ach, als de accu het ook echt zou doen, dan zou het op zich wel te doen zijn. (het is echt een uitvinding zo'n 'zelf-fietsende-fiets'!)

      Verwijderen
  3. grote stappen maken jullie! Zelf fiets ik ook meer en wil kijken of ik volgend jaar maart de auto gelijk door de keuring krijg. Misschien dat ik mijn auto`tje ook wel vaarwel kan zeggen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hahaha, ja ik doe het direct rigoureus... Ik wil echt graag in juni 2015 een enorme zak geld hebben om in mn hypotheek te kunnen pompen :) . Trouwens mocht hij niet door de keuring komen, een elektische fiets is echt een uitvinding (ik ben zo enthousiast dat het net lijkt alsof ik er aandelen in heb :) )

      Verwijderen
  4. voor mij is het een vervoersmiddel we hebben er zelfs 2.
    een focus station diesel en een peugeot 107 goed voor 24000 km en 7500 maar ja moet een caravan trekken en moet ook op mijn werk komen.
    oja mijn vrouw werkt ook in het zelfde gebouw maar tijden zijn andere [zij brengt de jongste dochter naar school] en ik begin vroeg en moet op de terugweg naar een ander gebouw ivm maaltijden brengen en laatste werkzaamheden. dus met auto. en vrouw wil niet kleiner rijden en ik moet wel met auto of kom rond 18.0 pas thuis en dat vind ik dan te lang [van 06.00 weg fietsen en dan bijna om 18.00 thuis komen] en opvang gaan dan ook dicht
    dus geen goede oplossing
    maar daar zou je op kunnen minderen

    BeantwoordenVerwijderen